Alapszabály
Táplánszentkereszt Kultúrájáért Közhasznú Egyesület
Alapszabály
A Táplánszentkereszt Kultúrájáért Közhasznú Egyesület alakuló közgyűlése az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény, illetőleg a Magyar Köztársaság Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény 61§ és következő §-ai alapján, közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény rendelkezéseire is figyelemmel a mai napon az egyesület Alapszabályát az alábbi tartalommal fogadta el:
1.§
A Közhasznú egyesület neve, székhelye és jogállása
(1) Az Egyesület neve: Táplánszentkereszt Kultúrájáért Közhasznú Egyesület
(2) Az Egyesület székhelye: 9761 Táplánszentkereszt, Petőfi S. u. 20.
(3) Az Egyesület működési területe kiterjed a Magyar Köztársaság egész területére.
(4) Az Egyesület jogi személy, közhasznú szervezet.
2§
Az Egyesület célja és közhasznú tevékenysége
(1) Az Egyesület céljai Táplánszentkereszt község kulturális életének szervezése.
(2) Ennek érdekében a következő tevékenységeket végzi
· hagyományőrző, gyermek-, ifjúsági, idősebb korosztálynak szóló programok megvalósítása, amely kiterjed a szabadidő eltöltésének mindenféle hasznos formájára,
· írott és elektronikus dokumentumok gyűjtése, megőrzése,
· kiállítások szervezése, a település helytörténeti kiállításának bővítése, gondozása,
· tanfolyamok szervezése,
· kulturális, hagyományőrző csoportok működtetése,
· táborok szervezése,
· színházi előadások létrehozása, befogadása,
· filmszínház működtetése,
· írott és elektronikus sajtótermékek kiadása,
· Táplánszentkereszt község minden lakosának kulturális, szórakoztató programokkal való ellátása.
(3) Az Egyesület a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. Törvény 26. § c. pontjában megjelölt közhasznú tevékenységek közül az alábbi közhasznú tevékenységeket végzi: kulturális tevékenység, kulturális örökség megóvása.
(4) Az Egyesület működésének, szolgáltatásai igénybevételének módját és beszámolóinak nyilvánosságát interneten és a Tápláni Fórumban (helyi lapban) közzététel útján biztosítja.
(5) Az Egyesület, mint közhasznú szervezet nem zárja ki, hogy tagjain kívül más is részesedhessen a közhasznú szolgáltatásaiból.
(6) Az Egyesület, mint közhasznú szervezet vállalkozási tevékenységet csak közhasznú céljainak megvalósítása érdekében, azokat nem veszélyeztetve végez, gazdálkodása során elért eredményét nem osztja fel, azt a létesítő okiratában meghatározott tevékenységekre fordítja.
(7) Az Egyesület közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, szervezete pártoktól független és azoknak anyagi támogatásokat nem nyújt. Közvetlen politikai tevékenységnek minősül a pártpolitikai tevékenység, továbbá az országgyűlési képviselői, megyei, fővárosi önkormányzati választáson jelölt állítása.
(8) Az Egyesület, mint közhasznú szervezet működése nyilvános, szolgáltatásait bárki megkötés nélkül igénybe veheti.
3§
Az Egyesület tagjai
(1) Az Egyesület rendes tagja lehet az a természetes személy vagy szervezet, aki jelen Alapszabályban foglalt egyesületi célokat elfogadja és tagfelvételi kérelmét az Elnökség jóváhagyja. A felvételt kérőnek kérelmében nyilatkozatot kell tennie arra vonatkozóan, hogy az Egyesület létesítő okiratát ismeri és az Egyesület alapszabályát, céljait, szellemiségét, értékrendjét és kialakult szokásait magára nézve kötelezőnek fogadja el.
(2) Az Egyesület pártoló tagjainak felvételéről az Elnökség dönt. Az Egyesület pártoló tagja lehet minden természetes személy vagy szervezet, aki az Egyesület tevékenységéhez rendszeres szakmai, anyagi vagy tárgyi támogatást nyújt. Az Egyesület céljait és szellemiségét, értékrendjét tiszteletben tartja. Az Egyesület közgyűlésén részt vehet, de szavazati joggal nem rendelkezik. Az Egyesület által szervezett rendezvényein részt vehet, azokat pénzügyi ellentételezés nélkül megtekintheti, a rendezvények előkészítését ötleteivel segítheti.
(3) Az Elnökség egyszerű többségi döntéssel hozott határozattal tiszteletbeli tagnak kérhet fel olyan természetes személyeket, akiket arra érdemesnek tart. A tiszteletbeli tagság annak a jelölt általi írásbeli elfogadásával jön létre. A tiszteletbeli tagság az Egyesületben tagsági jogokat és kötelezettségeket nem keletkeztet azzal a kivétellel, hogy a tiszteletbeli tag is jogosult a Közgyűlésen részt venni, ott felszólalni, véleményét az adott kérdéssel összefüggésben kinyilvánítani és javaslatot tenni, valamint egyben köteles az Alapszabály rendelkezéseit betartani és az egyesület érdekeivel összhangban tevékenykedni.
(4) A tag felvételével kapcsolatos döntés meghozatala az Elnökség hatáskörébe tartozik. A tag felvételének kérdésében az Elnökség a tag kérelme alapján legalább egy alapító tag írásbeli ajánlásával dönthet.
(5) Az Egyesület Elnöksége köteles az egyesületi tagokról napra kész nyilvántartást vezetni.
(6) Az egyesületi tagság megszűnik:
- a természetes személy tag halálával, illetőleg a nem természetes személy tag jogutód nélküli megszűnésével,
- a kilépés írásbeli bejelentésével,
- kizárással,
- ha az Egyesület megszűnik.
- a pártoló tag halálával,
- a kilépés írásbeli bejelentésével,
- ha az Egyesület megszűnik.
- a tiszteletbeli tag halálával,
- a kilépés írásbeli bejelentésével,
- ha az Egyesület megszűnik.
(8) Kilépési szándékát a tag köteles bejelenteni az Elnökséghez. A kilépés az Elnökség részére történt bejelentéssel egyező időpontban hatályos.
(9) A Közgyűlés minősített többségi határozattal, a jelenlévő, szavazati joggal rendelkező tagok az Egyesületből kizárhatja azt a tagot, aki valamely, az egyesületi tagságból eredő kötelezettségét ismételten vagy súlyosan megszegi, így különösen: ha a három hónapnál régebben lejárt esedékességű tagdíjat az elnök írásbeli felszólítását követő 30 napon belül sem fizette be, illetőleg ha az Egyesület céljával, szellemiségével vagy az Alapszabállyal össze nem egyeztethető magatartást tanúsít. Ilyen esetekben az egyesület bármely tagja kezdeményezheti a kizárást írásban az elnökségnél, aki a kizáró okok fennállása esetén azt a közgyűlés elé terjeszti.
(10) A 3.§. (9) bekezdésben megjelölt eljárásban csak azt követően hozható meg a kizárásról szóló határozat, hogy a határozattal érintett tagot és/vagy képviselőjét meghallgatták, részére lehetőséget biztosítottak védekezésének előterjesztésére és az enyhítő vagy mentő körülmények ismertetésére. A határozat ellen a kézhezvételt követő (30 napon választható) belül keresettel élhet a tag a megyei bíróságnál.
4§
Tagsági jogok és kötelezettségek
(1) Az Egyesület tagja jogosult:
- részt venni az Egyesület rendezvényein, kezdeményezni egyes kérdések megvitatását,
- a természetes személy tag személyesen, a nem természetes személy tag képviselője útján a közgyűlésen a többi taggal egyenlő szervezeti joggal részt venni, felszólalni, véleményét kifejteni, határozathozatali javaslatot tenni és szavazni
- a természetes személy tagok választhatnak és 18. év betöltése után választhatók, a nem természetes személy tagok pedig törvényes képviselőik útján választhatnak és választhatók az Egyesület vezető tisztségeire.
(2) Az Egyesület tagja köteles:
- az Egyesület alapszabályát és belső szabályzatait, valamint az Egyesület szervei által hozott határozatokat megtartani, az Egyesület célját és szellemiségét, értékrendjét tiszteletben tartani
- az Egyesület közgyűlése a tagokra kötelező határozatok szerint eljárni,
- a közgyűlés által évente meghatározott mértékű tagdíjat határidőben megfizetni.
(3) A nem természetes személy tag törvényes képviselője útján gyakorolhatja és teljesítheti jogait és kötelezettségeit. A természetes személy tag jogait csak személyesen gyakorolhatja, meghatalmazotti képviseletnek nincs helye.
(4) Amennyiben a jelen Alapszabály eltérően nem rendelkezik, az Egyesület valamennyi tagja egyenlő jogokkal és kötelezettségekkel rendelkezik.
5§
Az Egyesület szervezete, összeférhetetlenségi szabályok
(1) Az Egyesület legfőbb szerve Közgyűlés, amely a tagok összessége. Az Egyesület ügyintéző és képviseleti teendői, illetve a napi ügyviteli feladatokat az Egyesület ügyintéző képviselő szerve, az Elnökség irányítja és látja el. Az Egyesület vezető tisztségviselői: az elnökségi tagok és az Elnök
(2) Az Egyesület ügyintéző és képviseleti szervének tagja lehet, aki a közügyek gyakorlásától nincs eltiltva, és
b) a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvényben meghatározottak szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkezik, vagy
c) a harmadik országbeli állampolgárok beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvény hatálya alá tartozik, és bevándorolt vagy letelepedett jogállású, illetve tartózkodási engedéllyel rendelkezik.
(3) Az Egyesület vezető szervének határozathozatalában nem vehet részt az a személy, aki vagy akinek közeli hozzátartozója, élettársa a határozat alapján kötelezettség vagy felelősség alól mentesül, vagy bármilyen más előnyben részesül, illetve a megkötendő jogügyletben egyébként érdekelt. Nem minősül előnynek az Egyesület cél szerinti juttatásai keretében a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatás, illetve az Egyesület által tagjának, a tagsági jogviszony alapján nyújtott, létesítő okiratának megfelelő cél szerinti juttatás.
(4) A közhasznú szervezet megszűntét követő két évig nem lehet más közhasznú szervezet vezető tisztségviselője az a személy, aki olyan közhasznú szervezetnél töltött be- annak megszűntét megelőző két évben legalább egy évig vezető tisztséget, amely az adózás rendjéről szóló törvény szerinti köztartozását nem egyenlítette ki.
(5) A vezető tisztségviselő, illetve az ennek jelölt személy köteles az Egyesületet előzetesen tájékoztatni arról, hogy ilyen tisztséget egyidejűleg más közhasznú szervezetnél is betölt.
6§
A Közgyűlés
(1) Az Egyesület legfőbb szerve a Közgyűlés, amelyet évente legalább egy alkalommal össze kell hívni. Az elnökség egyszerű szótöbbséggel hozott határozata alapján a Közgyűlést egyéb alkalmakkor is jogosult összehívni, továbbá köteles azt összehívni, ha a tagok legalább 1/3-a írásban kéri.
(2) A Közgyűlés hatáskörébe tartozik:
a. Az alapszabály megállapítása, módosítása.
b. Az éves költségvetés meghatározása.
c. Az Elnök éves beszámolójának és a közhasznúsági jelentésnek az elfogadása.
d. Az Egyesület más egyesülettel történő egyesülésének, feloszlásának kimondása.
e. Az Egyesület tagjainak sorából történő kizárás
f. Az Elnökség tagjai és az Elnök megválasztása és visszahívása
(3) A közgyűlést az Elnök hívja össze valamennyi regisztrált tag előzetes írásbeli értesítésével. A meghívót a tagoknak a tervezett időpontot megelőzően legalább nyolc naptári nappal meg kell küldeni, a napirendi pontok, valamint a határozatképtelenség esetén megtartandó megismételt közgyűlés helyének és dátumának pontos megjelölésével. A közgyűlés nyilvános.
(4) A közgyűlés akkor határozatképes, ha a szavazásra jogosult tagok 50%+ egy fő jelen van. A határozatképtelenség miatt megismételt közgyűlés az eredeti meghívóban rögzített napirendi pontok tekintetében a jelenlévők számától függetlenül határozatképes abban az esetben, ha a távolmaradás jogkövetkezményeire a tagok figyelmét a meghívóban kifejezetten felhívták.
(5) A közgyűlés hatáskörébe tartozó ügyekben határozatait a jelenlévő, szavazati joggal rendelkező tagok egyszerű szótöbbségével hozza, kivéve az a., e. és g. pontot, ahol jelenlévő, szavazati joggal rendelkező tagok minősített többségének (legalább ¾-nek) igenlő szavazata szükséges. Tagkizárására vonatkozó döntés meghozatalakor a kizárni szándékozott tag szavazati jogát nem gyakorolhatja.
(6) A közgyűlés az éves beszámolóról és a közhasznúsági jelentés elfogadásáról szóló határozatát az általános szabályok szerint, az a jelenlévő, szavazati joggal rendelkező tagok egyszerű szótöbbséggel hozza.
(7) A levezető elnök személyének megválasztásáról a Közgyűlés az ülés megkezdésekor a jelenlévő, szavazati joggal rendelkező tagok egyszerű szótöbbségével határoz.
(8) A közgyűlés az e., f. és g. pontok kivételével határozatát nyílt szavazással, a személyi döntések tekintetében pedig titkos szavazással hozza.
(9) Szavazategyenlőség esetén nyílt szavazáskor a Közgyűlés levezető elnökének szavazata dönt, titkos szavazás esetén a határozati javaslatot elvetettnek kell tekinteni.
(10) A közgyűlés és az Elnökség határozatát az érintettekkel az Elnök a határozat meghozatalát követő 8 napon belül igazolható módon írásban postai úton ajánlott küldeményként közölni köteles valamint az egyesület székhelyén is kifüggeszti, az egyesület honlapján nyilvánosságra hozza. Az Elnök köteles a Közgyűlés által meghozott határozatokat a Határozatok Könyvébe behelyezni. A Határozatok Könyve oly módon tartalmazza a határozatokat, hogy abból a Közgyűlés döntésének tartalma, időpontja és hatálya, illetve a döntést támogatók és ellenzők számaránya/személye megállapítható.
7§
Az Elnökség
(1) Az Egyesület vezető szerve az öttagú Elnökség, amelynek tagjait a Közgyűlés egyszerű szótöbbséggel, titkos szavazással 3 év időtartamra választja.
(2) Az Elnökség szükség szerint, de évente legalább három alkalommal tart ülést. Az Elnökség ülése határozatképes, ha azon az elnökségi tagok közül legalább négy fő jelen van. Az ülések nyilvánosak.
(3) Az Elnökség határozatait nyílt szavazással, szótöbbséggel hozza meg. A határozatot az érintettel igazolható módon közölni kell a 6. § (10) bekezdésében írtak szerint.
(4) Az elnökségi ülést az Elnök hívja össze valamennyi elnökségi tag előzetes írásbeli értesítésével. A meghívót az elnökségi tagoknak a tervezett időpontot megelőzően legalább nyolc naptári nappal meg kell küldeni, a napirendi pontok pontos megjelölésével. Az Elnökség ügyrendjét egyebekben maga állapítja meg.
(5) Az Elnökség hatáskörébe tartozik:
a. Az éves tagdíj mértékének meghatározása az alakulás évében fizetendő éves tagdíj kivételével.
b. Az Egyesület tagjaira kötelező határozatok meghozatala.
c. Az ügyrend elfogadása.
d. Az etikai szabályok elfogadása.
e. Tagfelvétel, felfüggesztés jóváhagyása
f. Az Elnök utasítása a közgyűlés összehívására.
g. Az Egyesület működésével kapcsolatban keletkezett iratokba, az éves elnöki beszámolókba, a közhasznúsági jelentésekbe, valamint a korábbi közgyűlési határozatokba való betekintés biztosítása az érdeklődők részére az egyesület székhelyén előre egyeztetett időpontban.
h. A közhasznúsági jelentés tervezetének, éves munka- és pénzügyi terv, illetve beszámoló elkészítése és jóváhagyás céljából a Közgyűlés elé terjesztése.
i. Döntés minden olyan egyéb kérdésben, amely nem tartozik a Közgyűlés kizárólagos hatáskörébe.
(6) Az elnökségi tag visszahívását az egyesület rendes tagjainak sorából legalább öt fő kezdeményezheti, írásban, az Elnökséghez címezve. Visszahívás kezdeményezhető a következő okokból: az elnökségi tag tevékenysége már nem összeegyeztethető az egyesület szellemiségével, súlyos etikai vétséget követ el, gazdasági visszaélésre derül fény, elnökségi tagként vállalt kötelezettségeinek hosszabb ideje nem tesz eleget. Az írásbeli panasz a Közgyűlés elé kerül, ahol határoznak a visszahívásról. A Közgyűlés általi visszahívás esetén túl megszűnik az elnökségi tagság a tag halálával és lemondásával is, amely esetekben a Közgyűlés új elnökségi tagot választ. Az időközben választott új elnökségi tag megbízatása a már hivatalban lévő elnökségi tagok mandátumának egyező időpontig szól.
(7) Az Elnök köteles az Elnökség által meghozott határozatokat a Határozatok Könyvébe behelyezni. A Határozatok Könyve oly módon tartalmazza a határozatokat, hogy abból az elnökség döntésének tartalma, időpontja és hatálya, illetve a döntést támogatók és ellenzők számaránya/személye egyértelműen megállapítható.
(8) Az Elnökség ülései, az elnökségi ülések jegyzőkönyvei és az elnökségi határozatok a tagok számára nyilvánosak. A nyilvánosság feltételeit az Elnökségnek kell megteremtenie.
(9) Rendkívüli elnökségi ülést kell tartani, ha azt az Egyesület elnökségének egyharmada szükségesnek tartja.
(10) Az elnökségi ülés akkor határozatképes, ha azon az elnökségi tagok közül legalább négy fő jelen van. Az Elnökség ülései nyilvánosak, azon bárki részt vehet, illetve lehetőség szerint meg kell hívni bármely döntésben érdekelt személyt, szervet.
8§
Az Elnök
(1) Az Elnök a Közgyűlés által egyszerű szótöbbséggel, titkos szavazással 3 év időtartamra választott vezető tisztségviselő az Egyesület szervezetének képviseletére önállóan jogosult.
(2) Az Elnök hatásköre és feladatai:
a. Az Egyesület adminisztratív szervezetének kialakítása és vezetése,
b. a munkáltatói jogok gyakorlása az Egyesület munkavállalói felett,
c. a közgyűlés és az elnökség határozatainak végrehajtása,
d. az elnökségi ülések előkészítése és levezetése,
e. az Egyesület képviselete harmadik személyekkel szemben és hatóságok, illetőleg bíróság előtt,
f. az Egyesület közgyűlésének és az Elnökség határozatairól olyan nyilvántartás vezetése, amelyből a vezetőszerv döntésének tartalma, időpontja és hatálya, illetve a döntést támogatók és ellenzők számaránya és személye megállapítható,
g. éves beszámoló tervezetének készítése, és jóváhagyás céljából a Közgyűlés elé terjesztése,
h. a Közgyűlés és az elnökség határozatainak az Alapszabályban megjelölt módon az érintettekkel történő közlése,
i. a Közgyűlés és az Elnökség által meghozott határozatokat valamint az Egyesület beszámolóit az Egyesület internetes honlapján nyilvánosságra hozza (kivéve a személyi, munkaügyi, fegyelmi tárgyú döntéseket)
(3) 8.§ (2) bek. f), h), i) pontokban az elnök feladatait az elnökségi tagok közül megbízott személy is elláthatja, amennyiben erre az elnök felkéri.
(4) A titkár:
a) akadályoztatása esetén az elnökség által előírt rendben helyettesíti az elnököt,
b) összefogja és serkenti az Egyesület tevékenységét, az Egyesület tagjaival való kapcsolattartását,
c) részt vesz az Egyesület forrásteremtő tevékenységében és az Egyesület céljait segítő pályázatok előkészítésében (megírásában).
d) az elnökkel egyeztetett módon szervezi az Egyesület munkáját, - az adminisztratív ügyintézést,
e) gondoskodik az Egyesület működésének személyi és tárgyi feltételeiről,
f) utalványozási joga van a 9.3. pont szerint,
g) az elnökkel együtt gondoskodik a közgyűlés, az elnökség elé kerülő előterjesztések kidolgozásáról, a testületi ülések jegyzőkönyveinek elkészítéséről, őrzéséről, nyilvántartásáról,
h) intézkedik a vezető testületek határozatainak végrehajtásáról,
i) végzett munkájáért a közgyűlés határozata alapján tiszteletdíjban részesülhet,
j) az elnökséggel együtt felelős az Egyesület gazdálkodásáért,
k) elkészíti az éves költségvetési és pénzügyi tervet és beszámolót, valamint a közhasznúsági jelentést,
l) felelős az Egyesület jóváhagyott költségvetésének végrehajtásáért, vagyonának a jogszabályok szerinti gondos, takarékos, hatékony kezeléséért, ideértve a személyi jövedelemadó egy százalékának megszerzésére irányuló tevékenységet,
m) felügyeli a könyvelő munkáját, szükség szerint konzultál a könyvelővel,
n) vezeti a tagnyilvántartást és a leltárt,
o) közreműködik a rendezvények szervezésében, kiküldött meghívóval, napirendi pontok közlésével.
(5) A pénztáros:
a) az Egyesület gazdasági és pénzügyi adminisztrációját folyamatosan ellátja
b) vezeti és anyagi felelősséget vállalva kezeli a pénztárkönyvet, a tagdíj- és egyéb gazdasági nyilvántartásokat
c) hasonló felelősséggel és pontosan kezeli a házipénztárat
(6) Az elnökségi tag:
a) végzi a tagtoborzással összefüggő feladatokat,
b) részt vesz az Egyesület forrásteremtő tevékenységében és az Egyesület céljait segítő pályázatok előkészítésében (megírásában),
c) közreműködik a rendezvények szervezésében, kiküldött meghívóval, napirendi pontok közlésével.
9. §.
A Felügyelő Bizottság
Az Egyesület, mint közhasznú szervezet éves bevétele az ötmillió forintot nem haladja meg, ezért az 1997. évi CLVI. törvényben megjelölt felügyelő szerv létrehozása nem szükséges. Amennyiben az éves bevétel az ötmillió forintot meghaladja, a Közgyűlés gondoskodik az alapszabály megfelelő módosításáról és felügyelő szerv megválasztásáról.
10.§
Az Egyesület működése és gazdálkodása
(1) Az Egyesület, mint társadalmi szervezet tevékenységét a nyilvántartásba vételről szóló határozat jogerőre emelkedése napján kezdheti meg.
(2) Az Egyesületi tagdíjaiból, részére jutatott támogató befizetésekből és esetleges egyéb jövedelmekből, gazdálkodik.
(3) A tagdíj összegét, befizetésének módját az Elnökség határozza meg az alakulása évében fizetendő tagdíj kivételével. A tagok tagdíj-befizetéséről az Elnökség a tagnyilvántartáshoz kapcsolódó nyilvántartást vezet. A tagok a tagdíj megfizetésén túl az Egyesület tartozásaiért saját vagyonukkal nem felelnek.
(4) Az Egyesület a vagyonával önállóan gazdálkodik, tartozásaiért saját vagyonával felel.
(5) Az egyesület gazdálkodása során elért eredményét nem osztja fel, azt az Alapszabályban meghatározott tevékenységére fordítja.
(6) Az Egyesület befektetési tevékenységet nem végez, így befektetési szabályzatki-egészítési kötelezettsége nincsen.
(7) Az egyesület az államháztartás alrendszereitől-a normatív támogatás kivételével- csak írásbeli szerződés alapján részesülhet támogatásban. A szerződésben meg kell határozni a támogatással való elszámolás feltételeit és módját. Az igénybe vehető támogatási lehetőségeket, valamint azok mértékét és feltételeit a sajtó útján nyilvánosságra kell hozni. Az Egyesület, mint közhasznú szervezet által nyújtott cél szerinti juttatások bárki által megismerhetők.
(8) Az egyesület a felelős személyt, a támogatót, valamint e személyek hozzátartozóját-a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető szolgáltatások, illetve a társadalmi szervezet által tagjának a tagsági jogviszony alapján nyújtott, létesítő okiratainak megfelelő juttatások kivételével- cél szerinti juttatásban nem részesítheti.
(9) Az Egyesületet a tagok elsődleges nem gazdasági tevékenység céljára alapították, és az Egyesület gazdasági vállalkozási tevékenységet kizárólag másodlagos jelleggel, a céljainak elérését elősegítendő közhasznú tevékenységét nem veszélyeztető módon folytathat.
(10) Az Egyesület működése felett a Vas Megyei ügyészség gyakorol törvényességi felügyeletet.
(11) Az Egyesület működéséről a külön jogszabályok előírásai szerinti üzleti könyveket kell vezetni és azokat az üzletév végén le kell zárni. Az üzletév végével a képviselő az Egyesület gazdálkodásáról a közgyűlés számára mérleget, a gazdálkodás eredményéről vagyonkimutatást készít.
(12) Az Egyesület köteles a cél szerinti tevékenységéből, illetve vállalkozási tevékenységéből származó bevételeit és ráfordításait elkülönítetten nyilvántartani, egyebekben a reá irányadó könyvvezetési szabályokat kell alkalmazni.
(13) A közgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozik annak eldöntése, hogy a keletkezett nyereséget, illetve annak mely részét hogyan használja fel, figyelemmel arra, hogy az Egyesület tevékenységéből származó nyereség nem osztható fel, az csak a jelen alapszabályban rögzített tevékenységre fordítható.
(14) Az évente kötelező közhasznúsági jelentést (éves beszámolót) nem kell semmilyen ellenőrzést vagy felügyeletet gyakorló szervnek megküldeni, vagy ott letétbe helyezni, ugyanakkor biztosítani kell annak bárki általi hozzáférhetőségét (betekintését és saját költségére másolat készítését).
(15) A közhasznúsági jelentésnek tartalmaznia kell:
a) a számviteli beszámolót;
b) a költségvetési támogatás felhasználását,
c) a vagyon felhasználásával kapcsolatos kimutatást,
d) a cél szerinti juttatások kimutatását,
e) a központi költségvetési szervtől, az elkülönített állami pénzalaptól, az önkormányzattól kapott, valamint adományokról és az EU-s támogatásokról kimutatást,
f) a közhasznú szervezet vezető tisztségviselőinek nyújtott juttatások értékét, illetve összegét,
g) a közhasznú tevékenységről szóló rövid tartalmi beszámolót.
11§
Az Egyesület képviselete
(1) az Egyesületet az Elnök önállóan képviseli, a (2) pontban foglalt kivételével.
(2) Az Egyesület bankszámlája felett az Elnök és egy további elnökségi tag együttesen jogosult rendelkezni.
12§
Az Egyesület megszűnése
(1) Az Egyesület megszűnik, ha a Közgyűlés a feloszlását vagy más társadalmi szervvel való egyesülését kimondja.
(2) Megszűnik továbbá az Egyesület, amennyiben az arra jogosult szerv feloszlatja, illetőleg megszűnését megállapítja.
(3) Az Egyesület megszűnése esetén vagyonát elsődlegesen a hitelezők, kielégítésére kell fordítani. A hitelezők kielégítése utáni vagyon felhasználásának módjáról a Közgyűlés dönt.
(4) A közhasznú szervezet a közhasznú jogállásának megszűnésekor köteles esedékes köztartozásait rendezni, illetőleg közszolgáltatás ellátására irányuló szerződéséből eredő kötelezettségeit időarányosan teljesíteni.
13§
Záró rendelkezések
(1) A jelen Alapszabályban nem szabályozott kérdésekben a Magyar Köztársaság Polgári Törvénykönyvéről szóló 1959. évi IV. törvény, az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. törvény, valamint a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvény, illetőleg a további vonatkozó jogszabályok rendelkezései megfelelően irányadóak.
(2) Az Egyesület Alapszabályát az alapító tagok a 2009. március 18-án tartott Közgyűlés egyhangú határozattal jóváhagyta.
Kelt: Táplánszentkereszt, 2009. március 18.
……………………………………
egyesületi elnök